Hoe creëer en behoud je overzicht?

Plannen is niet voor iedereen vanzelfsprekend, heb je overal post its hangen? gooi deze dan weg en vind een passende manier met een van deze tips

Hier alvast handige video’s over plannen:

Afspraken en taken

Je kan taken en afspraken op verschillende manieren bijhouden, waaronder in een agenda.
Deze agenda kan op papier of digitaal zijn. Wel raad ik aan om het digitaal te doen als dit nog niet zo is omdat dit netter en gestructureerde overkomt, je makkelijk iets kan verplaatsen en je hoeft je eigen handschrift niet te ontcijferen en je hebt deze altijd en overal bij de hand (ook als je je mobiel of laptop niet hebt omdat je altijd op een account kan inloggen)

Het enige ‘probleem’ bij agenda’s is, is dat je afspraken opschrijft, geen taken.

Hier zijn natuurlijk meerdere manieren voor om dit wel te doen.

Je kan ze in je agenda schrijven, maar dit word snel onoverzichtelijk of je hebt niet genoeg ruimte dus hiervoor raad ik de volgend opties aan:

Bron

To do lijstjes

Neem een handige klein boekje (A5 of kleiner) en schrijf daar alle taken op die je moet doen. Bedenk wel of je deze taken school/werk of privé wilt houden, dit raakt namelijk snel door elkaar. Kijk of je ze bijvoorbeeld elk op een andere bladzijde wilt schrijven. (Het doen van de was is belangrijk maar als je momenteel op je werk bent dan heb je daar weinig aan)

Bron

Bullet journal

Ik ben er fan van omdat letterlijk alles kan.
Jij bepaald hoe je hem wilt gebruiken en wat je er wel en niet in wilt hebben en hoe je het eruit wil hebben zien. Zo kan je bijvoorbeeld alles versieren met stickers en tekeningen of alles hee clean houden.
Klik hier voor een korte en simpele introductie over bullet journaling op de makkelijke manier:

Je kan je taken, afspraken, wensen bucketlists, tekeningen hier allemaal in kwijt en je hebt geen vaste opzet, dat is het mooie. Je kan hem aanpassen op jou wensen.

Nadeel: het is niet digitaal.
Tip: wil je kijken of het wat is? Je hoeft echt niet een officiële bullet journal te gebruiken, een notitieboekje werkt ook!

Trello

Trello.com is een website waarop je alleen of samen met een team taken kan opstellen en verplaatsen, het is makkelijk aan te passeren & je ziet progressie. Vaak wordt in Trello gewerkt met een to do, doing check en done tabel, hierdoor kan je die progressie mooi zien. Het kan alleen wat onhandig zijn qua schaal. Heb je ene hele waslijst aan taken dan zie je al snel de hele niet meer.

Bron

Excel

Je zou zelfs in Excel je taken bij kunnen houden, Google drive bied je een gratis versie aan dus je kan het altijd proberen! Wanneer ik bezig was bij Comedy Central, moest ik goed het proces bijhouden van elk project en de bijbehorende deadline. Ik gaf elke status een kleur en hierdoor wist ik hoe ver ik was. Zelf vond ik dit erg handig omdat je weer precies wist voor hoever iets klaar was.

Apps

Natuurlijk zijn er ook een heleboel apps die de optie geven voor een takenlijst. Zelf vind ik dit minder handig omdat ik dan steeds op mijn telefoon moet kijken.

Bron

Prioriteiten

Wat terugkomt in welke methode je dan ook kiest, zij je prioriteiten.
Wat moet er NU echt af? wat vind jij belangrijk en wat kan verplaatst worden?
Geef deze desnoods een uitroepteken om de urgentie te bepalen of zet ze bijvoorbeeld boven aan het lijstje.

Voorbereiding

Vergeet ook niet dat als je efficiënt bezig wilt zijn, je rust in je hoofd nodig hebt. Dit betekent voor elk persoon wat anders en hierdoor kan ik je daar niet goed in helpen. Zorg er wel voor dat je de taken op een voor jou prettig manier uitvoert. Vergeet alleen niet dat als je bijvoorbeeld je administratie moet doen, je wel alvast je mappen bij de hand hebt en je niet nog twee uur lang alles aan het zoeken bent.

Bron

Je hebt maar 24 uur in een dag

Zorg ervoor dat je niet te veel dingen inplant. Zoals een van de video’s van Cynthia al vertelde: je kan niet meer dan bijv. 10 taken doen op een dag, kijk of je wel de tijd hebt voor alles.

Beloon jezelf

Heb je de vuilnis buiten gezet maar stond het niet top je lijstje? Dan mag je dat wer best bij zetten als je je zo productiever voelt.

Routine

Routine kan sommige mensen helpen, ik doe bijvoorbeeld standaard op maandag de boodschappen en de was zodat ik me de rest van de week nergens zorgen over maak. Zo kan je ook vaste punten in de week/per dag inplannen voor bijvoorbeeld opruimen of sporten.

En als laatst: Zorg er voor dat je niet 10 systemen tegelijkertijd gebruikt. Meer dan max twee agenda’s heb je echt iet nodig.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en hals je nog vragen hebt, laat het me weten!

Lysoenk

Leave a Reply

