Een maand eten van 12 euro

Als beginnend zelfstandig wonend student is het soms wat lastig om nu zeker te weten hoeveel geld je nodig hebt voor boodschappen. Ik weet ondertussen na acht maanden op mijzelf te wonen dat ik ongeveer tien euro per week uit geef aan boodschappen. (Nu hoor ik je denken, pardon 10,- per week? hoe dan. Ik ben die ene persoon die niks lust. Voor mij valt bijvoorbeeld fruit af omdat ik daar niet tegen kan en dat soort dingen.) Uitgaan van 10,- per week ging altijd prima tot ik te veel geld uitgaf aan andere dingen. Uiteindelijk stond er nog 12,74 op mijn rekening en moest ik daar nog 3 weken mee doen.. oeps.

Bron

Ik wilde niet gaan bijlenen en ik leende die maand 100,- van DUO. Na de verplichte uitgaven van verzekeringen e.d. was daar op 1 mei nog 28,39 van over.

Dit, is mijn logboek;

Week 18
2 mei
Lidl boodschappen voor week 18 – 10,15

3 mei
Kinepolis – 5.50

Op 4 mei kwam ik er achter dat er wel erg weinig geld op mijn rekening stond. Vanaf hier begon mijn uitdaging.

Bron

Week 19
Mijn menu voor week 19

Maandag: Shoarma                                                          – Gratis,Lag in de vriezer incl broodjes
Dinsdag: Boerenkool met worst                                    – Gratis, Meegekregen van ouders
Woensdag: Pasta                                                               – Gratis, alles al in huis/vriezer.
Donderdag: kaiserschmarrn                                          – Gratis, Al/nog in huis

Vrijdag tot en met zondag ben ik eigenlijk standaard bij mijn vader, dit scheelt mij uiteraard geld.

Boodschappen – 8 mei
Lidl (brood en sultana’s)                                                   – 2,28
Jumbo (kwark & smeerworst)                                         – 1,66

Tussenstand                                                                          8,80 over

All went well! Het enige wat ik niet had mee hoeven nemen bleek de kwark maar dat was puur omdat ik hem niet lekker vond.

Extra uitdaging
13 mei gingen we shoppen en lunchen in utrecht, ik ben gelukkig nergens naar op zoek en de lunch was gratis dus daar heb ik ook geen geld aan uitgegeven.

Bron

Week 20
Mijn menu voor week 20

Maandag: Broodje knakworst                        – Knakworsten had ik al, brood had ik al nodig
Dinsdag : AGV                                                – Aardappels & vlees gekocht, groente had ik nog
Woensdag: Soep met brood                             – Soep had ik al,brood had ik al nodig
Donderdag: AGV                                                 – Al in huis of over

Boodschappen – 15 mei
Lidl (brood, kipburgers)                                            – 2,30 (ivm statiegeld)
Jumbo (aardappels,vla, smeerworst)                     – 5,39

Tussenstand                                                                   1,10  over

Aardappels zijn duur, maar in verhouding totaal niet. Meet een zak van 3kg kan ik namelijk een hele tijd doen. zo kan ik volgende week nogmaals een keer aardappels, groente en vlees eten zonder dat het mij iets kost en het zelfde geld voor twee maal boerenkool met worst, zonder dat het mij iets kost. Het pak vla wat ik heb gehaald is dan nog niet op. Het enige wat ik volgende week moet halen is een brood.

Bron

Week 21
Mijn menu voor week 21

Maandag: AGV                                                        – Al in huis/aardappels vorige week gekocht
Dinsdag: Mie met satesaus & kip                        – Al in huis/vriezer
Woensdag: Boerenkool met worst                     – Al in huis

Boodschappen 22 mei
Lidl (brood)                                                                   -0,99
Hema rookworst                                                        – 0,00 (kadopas)

Over                                                                             – 0,11

Je kan dus leven van 12 euro voor een week maar:
Je moet zeer creatief wezen, gratis eten weten te keuren, niks lusten, zoals ik 😉 ,er de lol van in zien.

Ik vond het een leuke uitdaging en maakte er dan ook een spelletje van maar ik hoef dit niet echt nog een keer te doen.
Een voordeel ervan is dat je wel precies weet wat je allemaal in huis hebt. Het nadeel van zo experiment is wel dat je hierna een hoop geld moet uitgeven omdat je letterlijk niks in huis hebt. Al het extra eten wat ik had, was op.

Tips:
Pin je bedrag van te voren, 12 euro wordt wat lastig pinnen maar 15,20 euro kan natuurljk ook.
Kijk wat je echt nodig hebt
Koop geen snacks die niet nodig zijn (die sultana’s had ik nodig voor als ik vast zat zonder eten in bijvoorbeeld de trein)
Drink het liefst water. In Nederland hebben wij super schoon water wat rechtstreeks uit de kraan komt, voor elk ander drankje moet je betalen. Water drinken is voor jezelf natuurlijk ook nog eens beter dan koffie of cola.

Tips, opmerkingen of vragen? Laat het me weten!

[Deze maand liep van 23 april tot en met 23 mei, dit in verband met de stortingsdatum van DUO]

Leave a Reply

