Wat verhuis je mee?

Alles is rond, je contract is getekend, datum is bekend en je hebt extra handen geregeld het enige wat nu nog met gebeuren is het inpakken en het daadwerkelijke verhuizen zelf maar wat neem je allemaal mee?

Bron

Persoonlijke spullen

Wat ik ten alle tijden kan aanraden is om niet te veel mee te nemen. Als je zowel woont als studeer in Nederland kan je met gemak op en neer naar het ouderlijk huis om toch dat ene item mee te nemen of je garderobe uit te wisselen. Zelf vind ik het zonde om alles vol te proppen met elk mogelijk item dat ik in mijn bezit heb.

Hoe meer je op je muren hangt, hoe meer je moet dichtplakken als je de kamer verlaat. Dit is natuurlijk geen probleem als dit maar een keer gebeurt in vier jaar maar de kans is groot dat je toch echt nog een keer van kamers wisselt en dan wil je niet honderd gaatjes dicht plakken.

Wat betreft memorabilia, neem ook hiervan niet alles mee. Als je dit doet is de kamer bij je ouders helemaal leeg, dat is ook niet echt lekker thuis komen. Neem bijvoorbeeld tien items mee en wissel deze met andere items. Hierdoor ziet je kamer er elke keer net wat anders uit en maak je het niet te druk. (dit moet je namelijk ook allemaal meeslepen)

Bron

Meubels

Je hebt eigenlijk drie opties wat betreft meubels in studentenkamers. 1) je neemt je eigen meubels mee voor zo ver het kan 2) je koopt allemaal nieuwe meubels 3) indien mogelijk koop je meubels over.

Zelf heb ik voor zo ver het kon mijn eigen meubels meegenomen, dit scheelt je namelijk ook een hop geld en persoonlijk zie ik het nut er niet van in om allemaal nieuwe meubels te kopen. Het enige wat ik wel moest aanschaffen was een kledingkast omdat ik deze niet kon meenemen.  Mijn eigen bed kon ik niet mee nemen maar mijn opa en oma hadden nog een bed staan. Uit eindelijk besloot ik dat ik ook nog een stoel nodig had en op marktplaats heb ik een stoel gratis kunnen ophalen.

Benieuwd hoe mijn kamer eruit ziet? Klik dan hier.

Over het algemeen staan er voor de rest al meubels in het huis waar je komt wonen. Neemt een oud bewoner zijn of haar spullen mee die in een gezamenlijke ruimte staat? dan kan je over wegen om zelf of samen met de andere bewoners een vervanging voor dit meubel te regelen.

Bron

Keuken

Vraag voor de zekerheid nog even aan je nieuwe huisgenoten of ze samen eten of niet. Als dit het geval is hoef je eigenlijk niet je eigen borden, bestek en dergelijke meenemen of zelfs te kopen. Is dit niet het geval? Vraag even aan familie of ze nog oude borden, pannen en dergelijke hebben die ze niet meer gebruiken. Ik heb zelf namelijk alleen een vergiet, snijplanken en bakjes hoeven te kopen. De rest heb ik allemaal kunnen overnemen van mijn ouders en opa en oma, ideaal dus.

Lukt dit niet? De Ikea heeft een mooi assortiment van pannen, broden en bestek die of per pak verkocht worden, of individueel.

Naast servies heb je natuurlijk wel meer nodig. Vergeet items zoals een teiltje niet. Een teiltje is ideaal om je afwas even in te parkeren zonder dat je asociaal bezig bent door het hele aanrecht te blokkeren met je vuile vaat.

Ontbijt spullen zou ik gewoon lekker daar pas kopen, dit scheelt je weer een doos om mee te slepen.

Bron

Schoonmaak

Een studentenhuis/kamer schoonhouden is best belangrijk, je wilt immers niet dat er allemaal schimmel komt in je badkamer.
Zelf was het huis waar ik in kwam te wonen te ranzig voor woorden en moesten we het dus flink onder handen nemen. Nadat wij klaar waren kon ik deze schoonmaak middelen houden. Is dit niet het geval? Hier is een handig lijstje van de spullen die je nodig hebt.

– Alles reiniger
– Schuurmiddel
– Antischimmel
– Anti kalk
– Afwasmiddel
– Vuilniszakken
– Afwasborstel
– Sponsjes

Natuurlijk kan je ook een natuurlijk alternatief gebruiken of iets dergelijk.

Over het algemeen heeft een studentenhuis vaak een schoonmaakrooster, is deze er niet? initieer het zodat je ergernissen voorkomt.

Bron

Kleding

Neem alleen de kleding stukken mee die geschikt zijn voor het seizoen dat het momenteel is, je hebt in de zomer echt geen dikke truien nodig of snowboots en in de winter heb je echt geen shorts nodig.
Neem drie tot vier handdoeken mee, zo kan je ze vakgenoten wisselen zonder dat je laatste handdoek in de was zit. Deze handdoek kan je ook voor op het strand gebruiken als je wilt.
Neem maximaal drie setjes aan beddengoed mee, meer heb je ook echt niet nodig.
Neem niet al je schoenen mee, dit is echt overbodig en je hebt ze toch niet allemaal aan.

Tips & tricks
Woon je ver weg en kan je niet even op en neer? Huur dan een busje of een kleine vrachtwagen. Hierdoor kan je in een keer verhuizen.
Is er een auto in de directe omgeving die een stationwagen is of een trekhaak heeft? dan kan je dit ook zeker overwegen.

Neem een koffer mee (of koop/leen er een) zodat je makkelijk dingen van A naar B kan verplaatsen (zoals je garderobe)

Zoek op Marktplaats, tweedehands winkels of verkoop / “garage” Facebook pagina’s naar tweedehands spullen. Dit scheelt je een hoop geld en zeker bij de Facebook pagina’s kan je goede spullen voor bijna niks overnemen. Studenten verkopen op deze pagina’s namelijk alle spullen die ze niet mee kunnen verhuizen om welke reden dan ook. Hier kan je bijvoorbeeld ook een hoop mini koelkasten kopen.

Probeer alles wat mee moet in dozen van hetzelfde formaat te doen, dit is een stuk handiger wanneer je een auto inpakt. Kleding kan je het beste in koffers doen, hier past een hoop in zelfs met de haakjes er nog aan. (ik kon al mijn kleding in twee koffers kwijt). Heb je dozen gekocht voor onder je bed? Gebruik deze dan ook meteen, vergeet ze alleen niet dicht te binden indien nodig.

Als je aan het inpakken bent is dit ook meteen een mooie kans om te kijken of er items zijn die je al een hele tijd niet meer hebt gebruikt en deze te doneren.

Overweeg met je huisgenoten of een huishoudt pot nodig is (voor de wc rollen, afvalzakken, afwasmiddel etc.) of dat jullie dit om de beurt kopen

Heel veel succes! Heb je vragen? Stel deze gerust.

Leave a Reply

